De er ekstremt hurtige og pålidelige med høj løftekraft, og de kører igennem produktionsafsnittene på magisk vis. Der bliver talt meget om selvkørende transportsystemer, og løsningerne bliver mere og mere udbredte i større produktionsvirksomheder mange steder i verden. Teknologien er blevet langt mere brugervenlig, og det er nemt for brugeren at programmere en servicerobot.
Kombineret med et generelt behov for automatisering, bliver de selvkørende transportsystemer mere og mere populære. Elektriske lineære aktuatorer fra LINAK® bruges til mange forskellige funktioner i de mobile robotter, typisk til at løfte og sænke forskellige emner. Med proANT transportrobotterne kan InSystems Automation GmbH tilbyde en komplet platform, der kan tilpasses til den enkelte kundes individuelle behov. Transportsystemerne er designet til belastninger mellem 30 og 1200 kilo.
Kristof Parz, designchef hos InSystems, har som fast opgave at udvikle kundetilpassede køretøjer, der er afstemt nøje efter kundens krav. Den nye proANT 654 robot, der er udviklet til at transportere gulvvalser med beholdere, skulle udvikles i en version med højdejustering. Robotten har en gaffelarm placeret under gulvvalsen, som løftes, så den ikke rører gulvet.
"Vi valgte en LINAK aktuator til løftemekanismen," forklarer Kristof Parz. Han ønskede ikke at anvende en hydraulisk løsning, fordi det er ekstremt vanskeligt at integrere en hydraulikpumpe og de andre dele af et hydrauliksystem i et køretøj af den pågældende størrelse. Selv et kompakt system giver begrænsede fordele sammenlignet med en elektrisk løsning. Det er snarere det modsatte, der gør sig gældende. Styring, positionering og miljøegenskaber er alle faktorer, der taler til fordel for en elektrisk løsning. Den nødvendige løftekraft på 3.000 N og den maksimale løfteafstand på 65 mm ligger fint inden for det spænd, som moderne elektriske aktuatorer kan yde.
Sikkerheden er afgørende
Sikkerhed kan være en kompleks faktor at løse. De selvkørende transportsystemer kører i produktionsmiljøer, hvor de ansatte arbejder, og derfor skal en række specielle bestemmelser overholdes. I den sammenhæng er endestoppet for eksempel yderst relevant. Hvis løftet bliver for højt, er der risiko for, at systemet bliver beskadiget, og medarbejderne kan komme til skade.
LINAK tilbyder forskellige typer signaler og positionsfeedback på aktuatorerne. LA33, der anvendes i proANT 654, leveres med analog eller digital positionsfeedback, der sikrer præcis indstilling. Det indbyggede endestop bruges som nedre referencepunkt. Når aktuatoren når til det punkt, giver den et endestopsignal. Til det øverste endestop anvender InSystems en udvendig sensor.
"Af hensyn til sikkerheden bliver den øverste endestopsposition overvåget af en ekstra sensor, der sidder uden for aktuatoren. Vores transportsystemer kører på steder, hvor de ansatte også arbejder. Derfor har vi behov for to selvstændige og parallelle sikkerhedssystemer," siger Kristof Parz.
I et andet projekt måtte den unge designer anvende to elektriske aktuatorer i parallelkørsel til at løfte et rullebånd. Her viste IC (Integreret styring) modellerne fra LINAK sig at være det bedste valg, idet styreelektronikken til det parallelle system var allerede integreret i aktuatorerne.
Ud over sikkerheden er driftssikkerheden også afgørende. For at sikre det optimale udbytte af at investere i automatiske arbejdsgange, skal teknologien fungere uden fejl og nedbrud i et langsigtede perspektiv.
"I det daglige arbejde skal vores transportsystemer køre over ujævnheder, og derfor udsættes de konstant for stød og vibrationer. Det kræver, at de indbyggede komponenter er af meget høj kvalitet. Vi stiller strenge kvalitetskrav til alle de komponenter, vi anvender i vores systemer, også de elektriske aktuatorer," siger Kristof Parz.