Kontakt os her

 

Bremser til aktuatorer og deres betydning for industrimaskiner


Her kan du læse mere om de forskellige bremsetyper til lineære industrielle aktuatorer. Bremsen er altid nødvendig for at sikre, at aktuatoren bliver i sin position, når strømmen afbrydes. Vores ekspert, Hunter Stephenson, forklarer de vigtigste principper i videoen.

Hvad er formålet med at bruge en bremse i en aktuator?

Formålet med at bruge en bremse i en aktuator er at sikre, at aktuatoren forbliver i den indstillede position, når strømmen afbrydes. Bremsefunktionen i en aktuator kan udformes på tre måder. Aktuatoren kan enten have en selvspærrefunktion, og så er der ikke behov for en bremse for at holde aktuatoren i den korrekte position, når strømmen afbrydes. Alternativt integrerer man en mekanisk eller en elektrisk bremse i aktuatoren. Aktuatorer fra LINAK® er enten udstyret med selvspærre eller findes i forskellige mekaniske bremseversioner.

Hvilke forskellige typer mekaniske bremser findes der til aktuatorer?

  • Skivebremsen: Skivebremsen er normalt placeret direkte på spindlen, hvor skiverne klemmes sammen omkring spindlen for at stoppe bevægelsen. Hvis bremsen placeres i direkte kontakt med spindlen, udsættes den for både høj kraft og varme. Denne type bremse er en sliddel, der er designet og testet, så den passer til aktuatorens levetid. Placeringen af bremsen direkte på spindlen skal også overvejes i forhold til aktuatorens indbygningsmål.

  • Den enkeltvirkende bremse: I den enkeltvirkende bremse sidder en indvendig fjeder, hvilket betyder, at bremsen fungerer i én retning – enten ved tryk eller træk. For en aktuator med denne type bremse skal det angives, om den skal fungere ved tryk eller træk.

  • Den dobbeltvirkende bremse: Den dobbeltvirkende bremse er en meget kraftig bremse. Denne bremsetype er integreret i industrielle aktuatorer fra LINAK®, da deres højeffektive ydeevne kræver en bremse med garanteret høj selvspærrefunktion. Aktuatorer med en dobbeltvirkende bremse kan køre i begge retninger uden at aktivere bremsen, så længe bevægelsen kommer fra den elektriske motor. Hvis bevægelsen stammer fra spindlen og i begge retninger, aktiveres bremsen og holder aktuatoren i position.

Hvad betyder selvspærreevnen for elektriske aktuatorer?

Selvspærreevnen er et af de vigtigste salgsargumenter i forbindelse med elektriske aktuatorer, idet den forhindrer aktuatoren i at køre baglæns. I aktuatorer fra LINAK® defineres selvspærreevnen ved, at aktuatoren kan køre med fuld last og driftscyklus, og når de er stoppet, bevæger de sig højst én spindelomdrejning, før aktuatoren spærres med fuldt stop.

Der er flere faktorer, der påvirker en aktuators selvspærreevne. Spindeltype og spindelmøtrik, gearkasse- og bremsedesign og styring til DC motor er blot nogle af de vigtigste overvejelser i forhold til design, som påvirker aktuatorens evne til at modstå belastninger, når den stoppes.

Vidste du det?

Placeringen af bremsen i en aktuator påvirker størrelsen og effekten af den ønskede bremse.

Ved udvikling af en ny aktuator er der begrænset plads til at tilføje en mekanisk bremse i designet. F.eks. på spindlen, i forbindelse med gearene eller direkte på motorens roterende aksel.

Jo længere væk bremsen er fra spindlen, desto mindre kræfter er der brug for til at bremse. Der vil dog typisk forekomme mere slør. Der skal derfor tages højde for disse faktorer i designet.

Teoretisk set ville en bremse placeret mellem aktuatorens motor og gear være endnu mere effektiv, da den ville reducere slør og kræve mindre bremsekraft.

Har du et spørgsmål?

- Vores medarbejdere er klar til at hjælpe dig med tekniske oplysninger, projektstart og meget mere.

Kontakt os

LINAK nyheder

Hold dig opdateret om lineær aktuatorteknologi

Tilmeld